tisdag 13 november 2007

Don Pedro

Fick ett tips från gode vännen PL för att piffa upp den där ugnslaxen som vi kör titt som tätt här hemma. Gladeligen tog jag mig an hans recept eftersom jag har toktröttnat på Keldas citronsås och gröna ärtor till sparsmakat kryddad lax. Men det är ju så, att hittar man nåt som ungarna äter med glädje hänger man kvar vid det in till förbannelse. F och J är inte helt nere med starka/dominerande kryddningar så det blir lätt snällmat till vardags i vårt lilla casa. Men denna twist med ingefära gick utmärkt!

Jag tillät mig att glida iväg något från ursprungsbeskrivningen, men i stort är det samma samma. Börja med att riva en vältvättad squash grovt. Gör likadant med en gul lök. Fräs allt i lite olivolja och skvippa efter att vätskan kokat bort i en halv burk lätt creme fraiche. Lite salt, vitpeppar, basilika och nån tesked hummerfond därefter och rör runt. Riv sedan en rejäl bit ingefära fint och pressa saften från det rivna ner i guckan (släng resten). Rör ned en finriven vitlöksklyfta och smeta ut det hela över en laxbit om kanske 5-600 g i en ugnsform. Skjuts in i ugnen på 200 grader i 30 minuter.

Pressad potatis till denna gång, men det funkar säkert med det mesta. Urgott!

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida