torsdag 15 november 2007

Nu är det dags att tala allvar

Satt och slötittade på Roomservice igår, när de byggde om Bertans kök. Rätt kul, faktiskt. Och det var på tiden med en renovering, om man säger så.

I pauserna zappade jag över till ZTV för att uppdatera mig på vad som gäller på hitlistorna just nu. Och vad får man se? Video efter video där fisnöjda snubbar tillbakalutade sitter och flashar med sina goldchains, goldteeth etc. medan horder av halvnakna brudar gör sitt bästa för att se sexiga ut och leka lapdance. Alltså...det kan inte vara så lätt att vara tonårig tjej nuförtiden. Medan vi medelålders diskuterar genusneutralitet och jämlikhet i största allmänhet håller en hel generation två steg nedanför på att ramla ner på grobianstadiet med värderingar som helt sätter kvinnan i en slit-och-släng-objekt-sits. Och en av de största drivkrafterna verkar vara musik-/videobranschen. Är det en slump att snyggast.com finns? Eller den där Sloggi-grejen? Alla dessa våldtäkter? Nä! Fifan för det.

Och visst - jag har väl inte helt rent samvete genom min uppväxt, men har väl ändå på nåt sätt försökt att behandla alla lika och med respekt. Och hade jag reagerat lika snett om jag inte hade en dotter? Vet ej. Men this one goes out to you, Tony Zoulias: jag vet att du är en schysst snubbe innerst inne. Stå rak, ta ställning och rensa ut den här skiten från din kanal. Var en förebild. Jag kan redan höra invändningarna - att detta är vad kidsen och annonsörerna vill ha. Men de duger inte. Var en förebild.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida