onsdag 30 januari 2008

Den så otroligt goda olivoljan

Jag har ett smakminne sedan 1999 som jag länge försökt återskapa. Vi var i Barcelona för att fira min mammas 60-årsdag och en kväll njöt vi en god middag på en förträfflig fiskrestaurang i hamnen, 7 Portes. Jag kan verkligen rekommendera den om ni har vägarna förbi denna urläckra stad. Jag minns inte vad jag tog till förrätt, men jag kommer aldrig att glömma vad min syster valde. På en enkel vit tallrik vilade ett antal sardellfiléer i olivolja. Bröd till det. Kändes inte särskilt exklusivt vid första anblick. Men efter att ha smakat...ögonen rullade bakåt och jag kunde inte tänka klart. Och min syster fick nog inte mycket till sig själv. Den mest fantastiska sardell med en mjäll konsistens och perfekt sälta i balans med en fräsch fisksmak. Och sedan olivoljan. Den var helt outstanding med en både gräsig och sötaktigt nötig karaktär. Kanske lite solmogen tomat också. Jag är absolut ingen finsmakare vad gäller olivolja, men detta var en omvälvande upplevelse. Och sedan har jag letat. Och letat. Tills i lördags, när H tog med sig denna oskuldsfulla jungfru till vår fest. Jag är så glad att ha fått återfinna en sån smaksensation.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida