tisdag 4 mars 2008

Béarnaise

De säger att det ultimata kocktestet är att röra ihop en perfekt béarnaise. Jag säger att det ultimata svennetestet är att hitta den perfekta prefabricerade dylika i matbutiken. Och Lohmanders sluter jag till mitt hjärta. Några E hittar man förstås, men de verkar väldigt oskyldiga i sammanhanget. Smak och konsistens är högst tillfredsställande och när man kombinerar såsen med fläskkarré eller ryggbiff samt ugnsrostad potatis, palsternacka, morot och jordärtskocka - då blir det så gott att man bara blir mer och mer hungrig vartefter man äter.

En äkta béarnaise efter konstens alla regler är förstås outstanding. Men jag kan inte samla den koncentration och uthållighet som krävs och står mig därför slätt inför alla dessa fantastiska människor som ror iland ett sådant projekt. Hade jag bara de bitarna på plats skulle min béarnaise givetvis bli fantastisk.

Etiketter:

3 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Mental träning är grejen, baby. Om du tror att du kan, så kan du, som min dotter skulle ha sagt.

5 mars 2008 kl. 14:41  
Blogger Bosse sa...

Åkej. Jag ska börja meditera med béarnaise som tema!

5 mars 2008 kl. 17:36  
Blogger Anna-Eva sa...

He, he jag har också slutit Lohmanders till mitt hjärta och i hlgen blev den förvandlad till choronssås. Är man lat så är man :)

10 mars 2008 kl. 20:19  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida