torsdag 1 maj 2008

Kulturkväll # 2

Dagen efter den första kulturkvällen sammanstrålade jag efter lunch med min kära kammarkör i körpolaren P:s otroliga lägenhet (en tvåa på 145 kvm i ett sekelskifteshus, där huvudrummet är 84 kvm med 6 meter i tak och utsikt över halva Saltis) i Saltsjöbaden för kick-off på den nya Shakespeare-repertoaren vi ska hålla konsert med i höst. Efter tre timmars repetition var det dags för det vi egentligen suktade efter. Polaren P är nämligen expert på Champagne och hade inviterat oss till en egenfinansierad skumpaprovning i tre s.k "flighter". Så vi samlades alla runt ett bord i vårkvällen med tre glas vardera. P inledde varje flight med att redogöra för de olika vinernas karaktär och varför han just valt ut dem. Jag lärde mig oerhört mycket om de tre olika druvor som används (chardonnay, pinot noir och pinot m...meu...äh, jag minns inte!) och om blancs de blancs, blancs de noir och cuvee samt fördelarna med champagne från magnum (och då snackar vi inte brats-sprutande i Troppan). P berättade även livfullt om hundraåriga vinstockar, distriktet, dess hus, kooperativ och egenproducerande gårdar. Hur kul som helst! Och jag fick en favorit i den lite mer budgetbetonade men ack så goda Launois, ett blancs de blancs (enbart chardonnay) för 279 kr som enligt P bör köpas i massor och sedan lagras tio år i jämn temperatur på 13 grader (helt emot vad Systembolaget säger). Will do. Dyraste skumpan var en rosé för 448 spänn som jag tyckte var sisådär - till skillnad från många runt mig. Helt individuellt, helt enkelt.

Och fuller blev jag...för inte fan spottade vi ut de dyra dropparna!

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

4m i tak... Men ändå...

/P

8 maj 2008 kl. 13:01  
Blogger Bosse sa...

Ja, ja, poetisk frihet!
;-)

8 maj 2008 kl. 15:36  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida