lördag 21 juni 2008

Dagen efter

Och jag är så otroligt nöjd. Vi fick så fint väder till lunch och Matjestårtan blev perfekt! Även den enkla men goda laxröran som jag gjorde med kallrökt lax, färskost, dill, vitpeppar och pepparrot funkade fint. Den var utsökt tillsammans med Annas i sanning fantastiska bröd som jag svängde ihop på morgonkvisten. Vad hade vi mer? Tre sorters sill, prinskorv och finfin färskpotatis. Och så den så underbara ölen God Lager från Nils Oscar som FW hade fixat tillsammans med nubbe kryddad med pors - ljuvligt! 

Skönseg eftermiddag med både jordgubbar, lekar, tupplur, regn och mer öl övergick till slut till kväll. Då var det dags att dra fram grillen och brassa på de långmarinerade lammkotletterna. 48 timmar blev det och köttet var väl per definition gravat. Men så underbara de blev! Jag är fortfarande helt tagen... Hade inte grannen T haft så sträv skäggstubb hade jag kunnat hångla upp honom av tacksamhet. Till de små ljuva köttbitarna hade jag fnulat på en cous-coussallad med salladslök, mango och mynta. Den blev riktigt god tillsammans med min "thaitziki" - grekisk yoghurt med urkärnad gurka i små bitar, vitlök, saft och zest från lime, salt, vitpeppar och saften från en rejäl tumme riven ingefära. Och så honung förstås. Till allt detta det goda vinet The Laughing Magpie

Efter denna urladdning slutförde M matdagen finessrikt med en mandelbotten toppad av jordgubbar i sällskap med hemgjord lemon curd och vaniljglass. Tjejen är ett efterrättsproffs.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida