tisdag 23 september 2008

Pilsnerkalops

I lördags kom gode vännen FW på besök med sin son C. Etersom vi delar samma intresse för grytor, är det alltid lika roligt samt uppskattat att bjuda på det vid sådana här tillfällen. Och jag har ju den eminenta kokboken "Långkok" av Jens Linder sedan i julas som jag har stor nytta av när jag vill laga gott men utan att behöva stå vid spisen hela tiden. Den här gången var det dags att prova Pilsnerkalops - till 6-8 portioner behövs 1,2 kg högrev, 2 rödlökar, 4 palsternackor och 50 cl ljus lager (med hög fyllighet och liten beska). Därtill 16 kryddpepparkorn, 4 msk vetemjöl, 4 msk smör, 2 dl vatten, vitpeppar från kvarn och salt. Hur enkelt kan det inte bli?

Började med att skala och skära palsternackorna i centimeterkuber och sedan klyfta de skalade rödlökarna. Högreven putsades och skars i bitar om 3-4 centimeter. Salta och vitpeppra. Därefter grönsakerna i smör och fräsa på tätt följt av bryning av köttet i smör och i omgångar så att alla sidor får stekyta. Ner med grönsakerna igen och pudra på med vetemjölet, rör runt och låt fräsa nån minut. Vatten däröver och sedan ölen (man kan ju även köra allt i stekpanna och sedan över i gryta - men vispa då ur pannan med vattnet efter bryningen av köttet innan det hälls i grytan). Kryddpepparkornen, eventuellt lite mer salt och sen är det bara att köra på locket och låta sjuda i 1 timme och 40 minuter.

Det går även bra att marinera kött och grönsaker i ölen över natten, men det hann jag inte denna gång. När jag ändå skriver om öl - i väntan på att grytan skulle bli klar drack vi god god ale med punkig attityd, "Brewdog Punk". Kul och ny bekantskap!

Kalopsen blev så innerligt god med perfekt konsistens på köttet. Jag kan inte upphöra att fascineras över hur lyckat det blir med ett litet antal ingredienser, där man låter smakerna stanna på gränsen mellan subtil och tydlig. Lite som Reinheitsgebot, fast för matlagning.
FW och M var rörande eniga om att vår plommonchutney satt som en sportkepa till kalopsen medan jag höjde det mer traditionella med inlagda rödbetor till skyarna. Det är skönt att inte alltid vara överens.

Etiketter:

1 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Långkok, bara ordet får det att vattnas i munnen på mig! Hösten är grytornas tid och en riktig gjutjärnsgryta gör det så mycket roligare! Nästan all mat blir bättre om den får "dra" lite, men det hinns inte med när man ska skapa en måltid på 15 minuter...

24 september 2008 kl. 08:29  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida