onsdag 1 oktober 2008

Mrs. Brown

Är i Malmö. Lugn kväll med god middag på genuint trevliga mellanklassrestaurangen Mrs. Brown vid mysiga Davidhallstorg. Påminner mig av någon anledning om favvohaket Smaka i Göteborg, men jag kan inte riktigt sätta fingret på varför. Trendig inredning och varierande klientel från coola kids till 65+ samt lågmäld och tillmötesgående personal. Efter att ha nagelfarit menyn bestämde jag mig för att inleda med "Kantarellsandwich med pumpa och krondill" till den kalla öl som allra först gjorde mig sällskap. Och den var god. Riktigt god. Fortsatte sedan med "Ekologisk kalv, oxe och gris..." som utgjordes av kalvfilé, fläskkorv och oxbringa på en puré av rotfrukter och med en rejäl klick hemgjord, grovkornig senap. Till detta allmogepotatis - en sort som påminner om sparrispotatis och som har börjat odlas i stor skala igen. Och vilken fantastisk potatis! Smakar som den gjorde när jag var liten...klyscha, javisst, men helt befogad. En perfekt varmrätt helt enkelt och det rekommenderade vinet - Leo Hillinger Pinot Noir - satt som en smäck därtill.

Dags för dessert. Jag har liksom vännen O ett tvångsmässigt beteende att alltid beställa Crème Brûlée så fort det finns på menyn, men ikväll lyckades jag bryta detta mönster och attackerade i stället den finaste lilla chokladdessert på denna sida Öresund. På en fluffig och varm Brownie-kvadrat med tryffeltopping vilade ett ägg av ljus chokladglass som rann ned snyggt på sidorna, med en assymetrisk skärva mörk choklad käckt på tvären. En fröjd för ögat och dito för magen. Mätt och nöjd rullade jag sedan tillbaka till hotellet.

Glömde! Det hembakade brödet man fick innan maten. Underbart! Kavring med perfekt sötma och kumminsmak samt saftig baguette som nog är en av de bästa jag haft nöjet att sätta tänderna i.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Annika sa...

Hej! Hittade precis hit via matbloggarnas länklista.
Har bara läst två inlägg, men tycker verkligen om ditt sätt att skriva. Så, jag kommer att återvända hit, det känner jag!

3 oktober 2008 kl. 08:12  
Blogger Bosse sa...

Åh, tack! Och välkommen hit!

3 oktober 2008 kl. 11:57  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida