måndag 13 april 2009

Underbar helg










Ah, vad man kan njuta av god mat och dryck, sömn och vackert väder! Jag är så tacksam; helgen överträffade klart mina förväntningar. Vi kom ut på skärtorsdags eftermiddag och jag svängde efter urpackning ihop en god middag med fläskkarré, ugnsgrillade grönsaker och béarnaise. Långfredag i sakta lunk och strålande sol med finfin pyttipanna till lunch och mjäll ugnskokt lax till middag. Påskafton började i soldis och liten äggletning inomhus. Jag och M hade båda köpt på Lux till varandra och njöt till fullo av deras små underverk till praliner. Barnen fick blandgodis och var fullt nöjda. 

Kökstjänst för mig därefter, samma för svärmor. Tillsammans skapade vi en delikat påsklunch som dessutom kunde avnjutas i lä och sol. Hennes ostpaj med sardelloliver och en kaviarsufflé gjorde mig tårögd, samma gällande min gubbröra som gifte sig i himlen med Kalaspåsköl och Jubileumsakvavit. Jag hade denna gång kuppat in en burk matjes som gick ut för 3 år sedan (något jag avslöjar först här och nu), vilket gav en utsökt mognad och karaktär till den kära röran. Och som ett sista pièce de résistance hade jag gjort den gudomliga skaldjurspatén från Annas mat som är så delikat tillsammans med dijondressing och rostbröd samt krispsallad med morotsslanor och rödpaprika. Återkommer till den längre fram. 

Efter lunch däckade Bosse i solen tills F väckte mig, upphetsad inför stora äggletningen. Svärmor hade i vanlig ordning hängt olika färgade garnstumpar runt hela tomten. Och i vanlig ordning blev det en relativt förvirrad letning för samtliga inblandade. Men i ovanlig ordning hittade alla sina ägg (!). M och jag tilldelades en gemensam färg (senapsgul) och fann till slut en rejält tilltagen låda med gemensamma favoriten NK Mint. Åh, jag älskar NK Mint! 

När äggletningen var över var det så dags för eldning. Svärfar, svåger et moi gjorde vårt bästa för att få fyr på de sura/färska braskomponenterna vilket visade sig vara en rejäl utmaning. Till sist gick vi segrande ur striden med hjälp av ett rejält fång näver och sedan kunde vi stilla kontemplera vid sidan om den värmande elden. Någonstans mitt i eldandet bröt vi för middag med svärmors alltid så perfekta lammstek och återvände sedan ut i mörkret för att i sällskap med glöd och Karlavagnen rakt över huvudena njuta en sista stund innan läggdags.

Och sen blev det påskdagen. Vilket blev en orgie i goda rester. Gubbröran hade mouschat till sig sådär perfekt så den var ännu godare och fiskpatén låg inte långt därefter. Ibland är det enda man behöver en stol i solen, krispigt knäckebröd med den ultimata gubbröran och en iskall folköl för att känna lycka.

Etiketter:

6 kommentarer:

Blogger Annika sa...

Ibland är livet underbart...låter som en perfekt påskhelg.
Även vår helg blev härlig; Sörmlanf visade sig från si absolut bästa sida i alla avseenden.

14 april 2009 kl. 09:44  
Blogger Bosse sa...

Ja, vilken skön värme vi fick!

14 april 2009 kl. 10:34  
Blogger Sofy sa...

Det där såg tamejtusan superhärligt ut! var det oliver i pajen?! Mums i så fall!

14 april 2009 kl. 18:52  
Blogger Bosse sa...

Jepp, såna där sardellfyllda oliver. Otroligt gott!

14 april 2009 kl. 20:22  
Anonymous Gl@d sa...

Är det ett skägg jag skymtar på bilden??

17 april 2009 kl. 15:11  
Blogger Bosse sa...

Hehe, bara femdagarsstubb - jag var ledig hela påskveckan...nu är det borta.

17 april 2009 kl. 19:10  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida