torsdag 6 september 2007

Grillad fisk

Jag gillar verkligen Anna Bergenström, vilket bör ha framgått i vissa av mina tidigare inlägg. Hennes lilla bok "Annas Medelhavsmat" är min bibel och i den finns receptet på aubergine-kaviar. Det var C som introducerade mig för bok och detta recept och jag är henne djupt tacksam. Aubergine-kaviarn kan stå för sig själv på ett buffébord och njutas på robust lantbröd. Eller så kan den utgöra tillbehör till allehanda proteiner. Jag föredrar att äta den till grillad, vit fast fisk som fått salt, peppar och citron på sig i sällskap med en maffig grönsallad och just lantbröd (Riddarbageriets olika underbara leder ligan). Det är fräscht. Det är saligt gott. Det är enkelt att tillverka aubergine-kaviar. Börja med att dela 3 (600 g) äggplantor i halvor på längden. Snitta lite lätt på ytan och skjuts in i ugnen på plåt med snittytan uppåt i 175 grader och en timme. Låt svalna och gröp ur innanmätet ner i matberedare (kasta skalen). Går iofs givetvis att göra i vanlig bunke också. Hejåhå, mosa på i så fall. Med gaffel, förslagsvis. Tillbaka till oumbärlig teknik: matberedaren. Lägg i 1 rågad tsk salt, 1 msk tomatpuré (delikatesskryddad!), 1/2 tsk socker, 2 tsk vitvinsvinäger, 2-3 msk pressad citronsaft och slutligen 2 pressade vitlöksklyftor (Häpp! Det här fick mig att tänka på Latin Kings "Fint väder": "Först gav jag honom en höger, en höger, en höger, en höger, en höger, en höger, en höger, en höger och sen slutligen...en vänster"). Blanda allt väl och ha sedan i 3 msk olivolja av bättre sort (standardolivolja pajar allt...). Smaka av med svartpeppar.
Ovanstående proportioner är direkt tagna ur Annas recept. Jag brukar höfta rejält och säkert ha i mer av både tomatpuré, socker och vitlök. Jag vill liksom bara uppmana till eget tänkande och lite hjärta och smärta med i tillredningen! Smaka av längs vägen, så löser det sig.

Etiketter:

2 kommentarer:

Blogger Fredrik sa...

Prova att hacka skrapet grovt med kniv och sedan röra ut det hela ganska hårdhänt med en gaffel. Då får den en härlig "chunky" konsistens. Och jag kan också rekommendera en liten klicka harissa för extra sting.

7 september 2007 kl. 07:49  
Blogger Bosse sa...

Bra där!

7 september 2007 kl. 10:29  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida