söndag 30 augusti 2009

Apropå hemmaodlat

Vi köpte några plantor med kryddor på Bauhaus innan sommaren och planterade dem i trädgården, närmare bestämt timjan, salvia och rosmarin. Och de växte sig större än stora, liksom allt annat vi planterat i trädgården (ibland tror jag att jag är med i Triffiderna anfaller och önskar mig tyst en sån där cool pistola med trekantiga rakblad...). Så hur glada blev vi inte på en skala när det i SvD uppdagades ett tips om hur man skulle kunna ta hand om de så rara örterna!? Massor. Så vi blandade friskt ihop vår egen örtolja av de tre enligt följande anvisning:

Till 2 dl ganska hårt packade örtblad behövs 2,5 dl rapsolja (vi tog dock olivolja av bättre sort).

1. Lägg örterna i en sil och doppa dem några ögonblick i kokande vatten. Skölj dem genast i kallt vatten och torka dem någorlunda.
2. Mixa örterna med oljan och häll upp i en burk. Ställ i kylskåpet 2-3 dygn.
3. Sila oljan (om ni använder olivolja behöver röran åter komma upp i rumstemperatur innan) först genom en sil och sedan genom ett kaffefilter, vilket tar uppåt ett dygn. Häll på flaska.

Tipset är att använda oljan i bröd, till en risotto eller vinaigrette. Vi har gjort det sistnämnda och den blev helt outstanding!

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Igår lagade jag de fantastiska laxburgarna, jag, Erik OCH Sixten älskade dem, så lär mao bli en paradrätt hemma hos oss.
/Grannarna

31 augusti 2009 kl. 14:14  
Blogger Bosse sa...

Roligt! Härligt att Sixten också tyckte om dem.

31 augusti 2009 kl. 14:48  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida