onsdag 16 september 2009

Danmark

Vi var på Legoland i somras tillsammans med syrrans familj. Riktigt riktigt lyckat. Efter dag två var det dags att köra mot Svea rike igen, men vi hade den härliga förmånen att ha goda vänner till familjen bosatta på västra Själland. Så i stället för att bränna hela vägen till Malmö (vilket syster med man och barn fick göra), kunde vi efter en och en halv timme och strax efter Stora Bältbron ta oss norrut upp mot Kalundborg. Strax söder om denna stad har vännerna sommarstuga ett stekast från stranden.

Och som vi blev mottagna! Med en absolut perfekt middag. Perfekt grillad kyckling, perfekta ugnsbakade potatisar och en perfekt sallad därtill. Dessutom en perfekt drink innan och perfekt vin till maten.

Tricket med torkade tranbär var oerhört fräscht tillsammans med bl.a. avokado och krispigt kokt grön sparris, det ska jag ta med mig vart jag än går, på vilka köksvägar jag än träder.

Och vilken härlig tårta till efterrätt! Tunna sockerkaksbottnar staplade på hög, sammanbundna av hallongrädde. En lisa för själen.

Vi åt samtliga måltider på en uteplats som skyddades från regn med en stor presenning som snillrikt spänts upp. Den spred ett vitt härligt ljus över grönreflekterande vinrankor och jag fick gång på gång kväva impulsen att ropa "Hipp, hipp, hurraaaa...!". I och för sig hade väl värdarna bara blivit glada över min (kanske inte fullt så) subtila hyllning till dansk kultur, men man håller ju på etiketten till viss mån i alla fall.

Jag har en liten faiblesse på sommaren - en ack så onyttig men ack så god - nämligen nybakade wienerbröd till frukost. Händer i och för sig rätt sällan (tack och lov, säger mina blodkärl) men när det händer är det alltid lika extatiskt. Och som om värdarna pejlat in min natur, hade de cyklat till bageriet på morgonen och ordnat just detta medan jag tog ett morgondopp i sköna vågor från Jammerland Bugt. Jag grät en liten skvätt innan jag stoppade in det frasiga gyllene brödet i munnen.

Frokosten utgjordes av en klassisk smörrebrödsnjutning och jag tackade sedan med tungt sinne nej till erbjudandet att stanna ytterligare en dag eller två eftersom vi hade andra planer.

Men vilken avslutning det blev! Grovt danskt rågbröd med de ljuvligaste fiskfrikadeller, sommarsallad och den så perfekta mörka lagern Tuborg Röd. Fiskfrikadellerna köpte vi i Fiskeboden på Reersö som vi besökt tidigare under dagen. Och vilken charmig fiskbutik! Två damer stod och stekte dessa underbara frikadeller i stekpanna och hela miljön kändes sådär...genuin.

Kul liten detalj med de rökta makrillarna som var upphängda genom ögonhålorna och som togs ner med ett smidigt ryck vartefter de köptes.

Och dessutom...aldrig har jag smakat så goda rökta makrillar.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida