söndag 20 september 2009

Märkligt

Idag upplevde jag något ytterst märkligt när jag veckohandlade på ICA: en äldre herre valde ost genom att dunka förpackningen mot varudiskens kant och sedan lyssna på den. Efter att ha gjort så ett flertal gånger blev han slutligen nöjd och stoppade ner sin utvalda ost i varukorgen. Jag är inte känd för att vara blyg, men här tvekade jag - trots min iver att få veta varför han gjorde detta - med att fråga honom tills tillfället gick mig förbi. Jag fastnade nämligen i inre överväganden som pendlade mellan att gubben var skvatt galen till att han var gammal Ostmästare som hånfullt skulle skriva mig på näsan rörande resonansens vikt som parameter för korrekt ostkvalitetsbedömning. 

Någon som här kan skingra dimmorna kring denna företeelse?

Etiketter:

4 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Googlade lite och hittade den här länken, tydligen har det något med eko och mognadsprocessen att göra.

http://www.smakstyrka.se/Sidor/13_tillvMognad.html

20 september 2009 kl. 16:20  
Blogger Bosse sa...

Ah, tack! Toppen!
Men samtidigt undrar jag - är det verkligen lyckat att försöka på en liten enkilos ostbit..? De stora icke-uppdelade ostarna kan jag haja. Men han var nog pensionerad Ostmästare ändå. :)

20 september 2009 kl. 16:51  
Blogger Matgalen sa...

så nästa gång får man smälla till osten alltså..

22 september 2009 kl. 13:26  
Blogger Bosse sa...

Jepp, dräm till bara!

22 september 2009 kl. 14:02  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida