tisdag 10 november 2009

En kaloristinn helg

Jösses vad man kan äta mycket när andan faller på. Och det gjorde den i helgen. Lördagen utgjordes till största delen av dop för lilla K. Och innan kyrkan träffades vi hemma hos familjen i fokus för en fabulöst god lunch bestående av fina smörgåstårtorna. Därefter kladdkaka med vispgrädde och gott kaffe. Iväg till kyrkan och Bosse agerade körledare för en handfull barn. Minnesvärt.

Samma dag fyllde far min 70 år. Söndagen vigdes därför till att fira honom, vilket vi gjorde genom att samlas på Villa Söderås på Lidingö. Där avnjöt vi en absolut perfekt Medelhavsbuffé med en imponerande fräschör. Och vilka smaker! Musslorna hade kokats enligt gängse regler, men jag undrar fortfarande hur de kunde smaka så underbart...grillade. Kan det vara oljan som hettades upp innan (jag förhörde mig om tillagningsmetoden hos serveringspersonalen) och säkerligen fick en knäckig karaktär? Den största upplevelsen utgjordes dock av skogssvampsoppan och den rostade laxen.

Efter denna lunch med vacker utsikt över Kyrkvikens inlopp i en skön jugendmiljö ramlade vi vidare till jubileumskalas på Brasserie Bobonne. Våra vänner har framgångsrikt styrt skutan där sedan ett år tillbaka och ville fira med familj och vänner. Men huva vad mätt jag var. Kunde inte ta en bit av förrättssoppan eller Boeuf Borurguignjtcho... (äh, lär mig aldrig stava till det!). Men kunde inte motstå en crème brûlée med sockrade björnbär som var så perfekt, så len och välbalanserad i smak!

Och vilken mysig lokal! Jag bedömer ofta restauranger på deras toaletter och nämnda dessert. Brasserie Bobonne får fem Bosse av fem möjliga!

Efter en stund steg mättnadskänslan till oangenäma höjder så jag var tvungen att ta mig ut ur det så mysiga sammanhanget för en promenad runt i mina gamla barndomskvarter. Kände mig som en främling.

Etiketter: ,

2 kommentarer:

Blogger TinTin sa...

Var ligger Bobonne? Kan vara bra att ha ngt "i närheten av mamma, så jag slipper gå till Muntergök _varje_ gång!

11 november 2009 kl. 17:54  
Blogger Bosse sa...

På Storgatan 12, mitt emot Industrihuset!

11 november 2009 kl. 23:00  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida