söndag 10 januari 2010

Ålandslamm och citrondessert

Nu börjar det bli tungt fokus på lammkött, men så blir det bara ibland. Senaste lammsteken hade min svärmor fått direkt från en vän på Gotland. Högklassigt kött. Igår hade jag ynnesten att få tillaga en stek levererad av kära vännen C via hennes mamma som är bördig från Åland och har släkt som håller sig med lamm. Underbart kött det med. Och jag gjorde samma sak som förra gången - det var ju så gott - med den enda skillnaden att jag inte hade något vitt vin eller någon julmust hemma. Men det gick bra med bara sherry! Och om jag inte missminner mig körde jag i garam masala i ugnsformen också. Annars var det same same. Och gott blev det, ja jösses. Till maten drack vi Domaine du Vieux Lazaret som var helt OK och passade fint till, men ärligt talat har jag fått större upplevelser av viner runt hundralappen. Å andra sidan har jag nu blivit informerad om att A från Alpha Zeta är det nya svart, så den är min nästa target.

Men nu till varför jag skriver detta inlägg. Hade bestämt mig för att göra en citrontarte till efterrätt och slögooglade därför runt igår förmiddag. Fastnade för detta recept (scrolla nedåt) och tillverkade tarten enligt konstens regler - hade tålamod att röra röra citronkrämen länge på låg värme och den blev banne mig perfekt. Funderade ett varv till och tänkte att de tre äggvitorna borde ligga i pole position för att få bli ett härligt marängtäcke ovanuppå. Googlade igen och såg att fyra äggvitor kräver 250 g socker, så jag tog helt enkelt 75 % av den mängden plus en halv matsked citronsaft, vispade det hela till en fast smet (ja ni vet, det där med att vända upp och ned på bunken utan att smeten ramlar ur) och spred ut det hela över tarten lite arty sisådär. In i ugnen 2 minuter på högsta temperatur med grill och ut kom en vacker och sjutusan så god dessert.

Etiketter:

3 kommentarer:

Blogger TinTin sa...

Det gläder mig att 3 år på Naturvetenskaplig hjälper dig med matematiska utärknigar av rätt marängproportioner! Har många vitor i frysen som ska bli pavlova till ett barnkalas om ett par veckor.

10 januari 2010 kl. 23:36  
Blogger Bosse sa...

Åh, tack kära du!

11 januari 2010 kl. 07:01  
Blogger Bosse sa...

Fan, hemma på Mac:en ser bilden riktigt okej ut - här på jobb-PC:n ser marängen mest rökskadad ut... Men jag kan intyga att den var tilltalande för såväl ögon som smaklökar!

14 januari 2010 kl. 14:23  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida