fredag 21 september 2007

Sopranoskäk

Jag har följt Sopranos slaviskt genom åren. M hatar serien för skildringarna av machomännens apstadie-kvinnosyn. Förresten....i apflocken är väl honorna de som styr och ställer? Men ni förstår vad jag menar. Jag kan förstå hennes upprördhet, för jag upplever det som att Chase har hållit kvar sin verklighetskontakt i sitt beskrivande av maffiakulturen i New Jersey serien igenom. Sjuka sjuka värld. En annan fascinerande kriminalserie är The Wire som nu är tillbaka på fredagkvällar i SVT2.

Ett bestående intryck från Sopranos är de ugnsformar med Ziti som Carmela och andra sprider bland sina vänner och släkt så fort de ska på besök därhän. Inspirerad drog jag på stora italienmössan härom söndagen innan det var dags för nattning av ungarna och därefter bänkande framför TV:n (i min ensamhet - med en argt muttrande M uppe vid datorn i färd med att ta fram bilder till sin fotoblogg) och gjorde salsiccia med tortiglioni och slow food tomatsås. Grymt fina toscanska korvar som jag grillade i ugnen och sedan serverade med pastarören i floder av gooooda tomatsåsen. Nu på hösten är tomaterna så fina så fina och jag kokade ihop ett gäng om kanske 10 st. oskalade och grovt hackade med en grovhackad lök och några vitlökar skurna i skivor (glömmer aldrig scenen i Maffiabröder när gubbarna kokar tomatsås i fängelset och skär vitlöken med rakblad - själv använder jag tryffelskäraren som står ack så oanvänd för sitt verkliga syfte) som först tillåtits fräsa i olivolja. Några tryck med delikatesskryddad tomatpuré som stöd och sedan i med en halvpanna rödvin. Salt och svartpeppar. Kokade in utan lock till önskvärd konsistens och lät sedan grytan puttra vidare under lock på svag värme i tre-fyra timmar med lite omrörning då och då. Ja, vi hade en hemmasöndag i sakta mak, annars hade detta långkok varit omöjligt. Jag hade i en kantbit av parmesan sista timmen - ett gammalt tips från Tomas Tengby, reder såsen något och ger smak - och sedan basilika och timjan. Det blev en mycket god middag där barnen inte fördrog med karaktärsfasta salsiccian utan i stället fick stekta wienerkorvstubbar.

Etiketter:

2 kommentarer:

Anonymous Anonym sa...

Du har prickat in säsongen rätt! Så du, familjen och tryffelskäraren är mer än välkomna! Fiera del Tartufo Bianco d'Alba hålls varje helg i oktober månad. Alba ligger en timme härifrån.

21 september 2007 kl. 12:46  
Blogger Bosse sa...

Åh, jag ska göra vad jag kan!

21 september 2007 kl. 13:21  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida