söndag 16 september 2007

Fiskgratäng à la Jamie O

Jag minns inte riktigt hur och när killen gjorde denna fiskgratäng, bara att den var väldigt god när jag provade att göra den första gången för säkert sex år sen. Vi var på Hovenäset hos M:s farmor och hon blev duktigt nöjd med middagen vilket gav mig en massa pluspoäng. M hävdar att det var kokta ägg i gratängen, men det kan inte jag minnas. Vem som har rätt spelar mindre roll - min freestyle runt ett vagt minne blev rackarns fint härom dagen. Jag började med att skala och koka mandelpotatis (vilken mjölig sort som helst går givetvis bra, men aromen i en mandelpotatis är outstanding) samt ge mig på den så fina treenigheten palsternacka, morot och lök. Grovrivet/hackat ner i olivoljepanna och sakta brynas med salt och vitpeppar och efter en stund en skvätt vatten. Därefter gav jag mig in på att koka en bechamel (2 msk mjöl vispas ner i 2 msk mjöl och sedan omedelbart i med 2½ dl mjölk - sjud under omrörning tills det blir tjockt). Smaksatte när den tjocknat med en eller två matskedar flytande hummerfond, vitpeppar, saft från en halv citron, kanske en halv matsked dijonsenap och slutligen några nypor dragon...nä, nu ljög jag faktiskt angående sista kryddan. Man ska alltid kolla att allt finns när det är dags att laga mat! Jag upptäckte att dragonen var slut mitt uppe i allt och slängde i stället i basilika. Funkade givetvis bra det med, men dragon ska det va. Enligt mig. Vispade slutligen ivrigt ner en äggula i såsen och drog bort den från värmen. Smorde sedan en ugnsform - som givetvis var för liten, men det gick med skohorn - och gav mig på den kokta potatisen med mosstöten. Lite grovt resultat, sådär, som blandades med några skvättar god olivolja och lite örtsalt. Lade sedan upp potatisen längs med kanten av ugnsformen och fick därmed en fri yta i mitten där jag klädde botten med bladspenat. Lite vitpeppar på och sedan ca 400 g torskfilé i bitar (jag hade tinat fryst fisk, men färsk blir absolut bäst) och sedan såsen blandad med grönsaksröran som avslutning. Till sist ruggade jag upp potatisen med hjälp av en gaffel och lade på några skivor stark ost (cheddar) på såsen (att riva osten ger givetvis bäst resultat, men jag hann inte). Skjuts in i ugnen för gratinering i 225 grader och ca en kvart. Det blev väldigt gott men jag kan rekommendera att laga denna rätt under en helg i stället för en vardag med hungriga barn (utifall att man har sådana) och kort om tid. Jag blev som så ofta rätt grinig och förstörde ordentligt middagsfriden för min kära. Sorry =(

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida