onsdag 24 oktober 2007

GI-matlagning

I lördags var jag på GI-matlagningskurs tillsammans med C och hennes kompis. Cathrine Schück höll denna på Medborgarskolan och det var...omvälvande. När vi kom in i salen möttes vi av ett dignande bord med grönsaker och andra GI-okejade råvaror - en vacker syn. Fru (?) Schück hade även bullat upp med frukost bestående av sådär tysk råglimpa, ost och groddar samt naturell yoghurt med boveteflingor och frysta blåbär. Jag har ju aldrig egentligen kunnat med denna typ av inriktning på kosthållning, men jag upprätthöll ett öppet sinne och tyckte faktiskt att frullen smakade helt OK. Anledningen till att jag på stående fot frågade C om jag kunde följa med henne på kursen när hon berättade om den, är att jag nog har haft en rätt fördomsfull syn på GI-kost. Att det inte ska smaka gott och vara kul att laga. Så fel jag hade. Kursen inleddes med nån sorts föreläsning av Schückan och hon var rätt balanserat frälst i detta. Jag hade aldrig hört talas om henne innan (min syster tycker att jag är ett spån) men förstår att hon är ett tungt namn inom denna skola. Och det är ju lite coolt att hon drev Restaurang Gourmet en gång i tiden.

Ibland kände jag i och för sig att hon balanserade nära gränsen till flåshurtig, men på det hela taget förstod jag mycket av vådan med snabba kolhydrater och annat onyttigt som jag stoppar i mig regelbundet. Det är ju så, att mitt blodsocker åker jojo under dagen och kan jag bara jämna ut dessa tvära kast har jag vunnit mycket. Cathrine Schück liknade detta vid att konstant slå av och på en bilmotor. Hur länge mår den bilen bra? Jag köper det resonemanget och vill gärna hitta en sundare kosthållning så att jag kan få ett bra liv. Jag köper också väldigt gärna att riktigt smör är långt bättre än margarin för kroppen. Men svårt att ta till mig att komjölk tydligen är rena giftet, eller nåt. Mest för kvinnor dock.

De av er som följt min blogg kan med lätthet konstatera att maten jag lagar och äter inte är mycket GI. Och jag lär inte slå om och bli en fundamentalist, i synnerhet inte mot barnen. Men jag kommer nog forsättningsvis att sträva efter att blanda upp min traditionella kost med nyttigare alternativ samt försöka lägga tyngdpunkten på grönsaker, protein och långsamma kolhydrater. Tiden får utvisa hur det går med det. Men vad mycket kul saker det finns! Jag hade aldrig hört talas om Kamut, Emmer, Nakenhavre m.m. Jätteroliga och goda bekantskaper. Linser och bönor i alla slag är helt OK och det går att göra riktigt goda kombinationer med mycket fantasi och roliga kryddor. På kursen fick jag först nöjet att fippla ihop en GI-chokladmoussetårta med mandelbotten och den blev utsökt god. Vi gjorde så många olika rätter så jag kan inte med att redogöra för dem i detalj här och nu. Jag får väl sippra ut lite nyttigare recept då och då - håll utkik! Det var jag och en äldre herre vars dotter var med på kursen som representerade det manliga könet. Sen var det typ tolv tjejer. Väldigt typisk, eller hur?

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida