söndag 4 maj 2008

Söndag i solen

Nä nu måste jag upprepa mig. Vilken dag! Vilken värme! Barfota i trädgården hela dagen...förutom när jag var iväg och veckohandlade. Och när vi cyklade på skolgården, F, J och jag. Minnen från förr: morfars landställe i Dalsland (mitt paradis på jorden fram till senare delen av tonåren - inte en slump att Ronja Rövardotter spelades in där). Soliga dagar valdes macklunch i stället för att nån (=mamma) skulle behöva stå i köket och laga "riktig" mat. Ofta kokt ägg med knäckemacka och Ejderns orökta kaviar samt limpmacka med medvurst eller leverpastej och gurka. Toppades sedan med iskall filmjölk och moderns underbara mjuksega, centimetertjocka pepparkakor eller dito mejeriprodukt tillsammans med smulat delikatessbröd, socker, kanel och malen ingefära. Sjukt gott efter förmiddagens arbete (vi hade alltid nåt projekt på gång).

Idag blev det just macklunch på kökstrappan till trädgården. Först en rågkuse (närmare barkbröd kommer man inte) med stekt ägg och kaviar, därefter en knäckis med makrill i tomatsås och med den lilla effekten av örtsalt, svartpeppar och några droppar citron on top. Tjusigt gott! Sen blev det vaniljyoghurt med Saltå Kvarns dinkelmüsli och malen ingefära. Det var första gången och sensationellt gott.

Middagen avnjöts även den i trädgården och utgjordes av stekta kycklinginnerfiléer, ugnsbakade potatishalvor och sås baserad på Arlas (nya?) gourmet-creme fraiche karl johan-timjan-citron. Sisådär, tyckte jag själv om den produkten. Men vilken dag! Vilken värme! Må den stanna.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida