onsdag 27 januari 2010

Fick en leverans från Paris

Jag är enormt frankofil trots att jag inte kan många ord franska (på frifranska kommer man dock långt!). Men mina många minnen från resor runt Bretagne, alperna, rivieran, Paris och små halvanonyma orter som Pau (där jag åt en helt otrolig halstrad gåslever med vindruvssky en gång...visste ni förresten att Karl XIV Johan kom därifrån?) är starka och kretsar ofta kring all den fantastiska mat jag har haft ynnesten att få äta. Och skidåkning i pudersnö - men det är en helt annan, om än glädjetårsframkallande, historia.

Både M och jag (och kanske en miljard människor till) är djupt förälskade i Paris. Hon har varit au pair i denna stad och själv har jag gjort många affärsresor dit. Och så har vi förstås turistat en hel del, båda två. Ingen av oss hade dock någon som helst koll på Ladurée. Det var alldeles nyligen som M läste en artikel i Family Living om denna butik/restaurang/café men om jag inte missminner mig flödade kakorna (eller macarons som de heter) i Sophia Coppolas film Marie Antoinette också. Hur som helst så hookade M på de fantastiska förpackningarna de hade, som det förpackningsfreak hon är.

Så vad göra när M:s mamma åkte till Paris förra veckan? Jo, be henne pipa in på Ladurée och köpa hem ett gäng macarons. Hon gick dit i början på sin vistelse, men när personalen fick höra att hon skulle ha hem dom fyra dagar senare närmast vägrade de sälja till henne med hänvisning till att kakorna är en extrem färskvara. Lite coolt. Så hon fick snällt (men inte särskilt motvilligt) återkomma dagen innan hemfärd för att köpa. När hon väl var hemma fick vi åka och hämta kakorna på studs mot löfte att direkt stoppa i oss dem.

Och vilka otroligt snygga förpackningar! Jag blev helt sinnesrubbad. Macaronissarna var fina att titta på men ärligt talat tyckte jag de smakade...väldigt parfymerat. Överlag dock en stor upplevelse.

Etiketter: ,

3 kommentarer:

Anonymous Gl@d sa...

Tycker personligen att Marconissar är väl parfymerade överlag. Förpackningen är cool dock!

28 januari 2010 kl. 12:33  
Anonymous Anonym sa...

ÄTA macarons, det är ju inte grejen...snygga är de! Tacka vet jag en hederlig semla!

5 februari 2010 kl. 15:20  
Blogger Bosse sa...

Bananzas är tydligen bäst.

14 februari 2010 kl. 22:11  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida