söndag 29 april 2007

Quinoa

Jag har länge känt till dessa Inkafröns existens, men inte tagit steget. Efter gårdagens mysiga middag hos lika mysiga familjen T är jag dock fast. E drog ihop en sallad med quinoa, färsk ananas, olika salladssorter och wasabiinbakade jordnötter (!). Tokigt gott till perfekt grillad fläskkarré och en sås av turkisk yoghurt och wasabipasta. Jag har kunnat vara rätt grinig när det gäller frukt till kött, men börjar äntligen mogna. Färsk ananas är en riktig hit! En Merlot, "del Diablo"-nånting passade finfint till.

Quinoa är väldigt mycket godare än cous cous ur min smakvinkel och det lär dominera gryntillbehören framöver. Matigare, smakligare och nyhetens behag är skälen så långt. Tydligen topplacering inom GI-tänket, dessutom. Jag ska även ge matvete en rejäl chans. Äntligen lämnar jag potatis-ris-pasta-bältet!

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida