måndag 21 maj 2007

Lo Scudetto

Barnen hos farmor och farmor mellan lördag söndag och lugn eftermiddag för M och mig med shopping på stan och slappa hemma. På kvällen tog vi oss till Lo Scudetto, denne italienare på Åsögatan som vi tänkt gå på i 3-4 års tid. Fortfarande bra, enligt recensionerna - inga toppbetyg, men helt OK. Och det var bra. Proffsig personal med goda förslag på viner till de olika rätterna. Jag inledde med len carpaccio på oxfilé, skivad parmesan och rödlökssallad för att sedan gå vidare med linghuine i samspel med karl-johan och trattkantarell. Peakade med härlig oxfilé med mustig tryffelsås och filoinbakad gåslever för att avsluta med en perfekt tira mi su. Espresson efteråt var också perfekt men till min sorg hade de inte björnklistersmakande Amaretto (absolut favvo!), så jag fick någon slibbig hasselnötssmakande likör i stället. M började med friterad pecorino på apelsinsallad, gick vidare med rigatoni a la nånting, vilket var god pancetta i tomatsås och kalvytterfilé och tog sedan kalvrullader med parmesan och parmaskinka ackompanjerad av en svampbakelse. Avslutade liksom jag med lyft upp mig. Maten var välsmakande och omsorgsfullt tillagad, men toppbetyget uteblir, för jag tyckte att restaurangen i sig var rätt omysig. Hur som helst en trevlig kväll på tu man hand med stilla fönstershopping efter maten. Söndagfrukost i sol med nypressad apelsinjuice, gott bröd och te för att sedan hämta ungarna med ny energi.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida