torsdag 25 oktober 2007

Kalas för C

I söndags hade vi familjen W/L på middag för ett sent födelsedagsfirande. Kvällen innan hade jag lite tankar om förrätt och fick plötsligt en vision...sant, faktiskt. Kallrökt lax, med ett lätt stryk av wasabipasta på insidan, som lindades runt ett knippe stavar av rättika och sedan en reduktion av japansk soja, sirap och sweet chili (typ 4:1:1) runt omkring. Eftersom jag vet C:s faibless för asiatiskt beslöt jag mig för att prova. Och det blev bra. Riktigt rackarns bra. Även om jag måste öva på min uppläggningskonst.

Efter detta körde jag de gooooda fläskkarréerna som jag brynte på snabbt och lade ner i ugnsform efter lite salt och vitpeppar. På med några rejäla skvättar japansk soja och sedan pudra med farinsocker. 2 kanelstänger, 3-4 stjärnanis och 2 krossade vitlöksklyftor runt omkring och därefter på med folie innan skjuts in i ugnen på 225 grader i...säg en kvart. Köttet fick sällskap med nakenhavre (som jag kokt innan - kanske 4 dl i torrt format till fyra personer), snabbt uppstekt i lite olja tillsammans med finskuren röd chili, skuren vårlök och finhackad vitlök. Ner i skål och blanda runt tillsammans med en kruka thaibasilika (grovt hackad) och en näve pistagenötter. Och så den fantastiska stekskyn (sila av från ugnsformen)! Jag kan bara rekommendera att ge sig på detta recept. Och än så länge rätt så mycket GI! Men inte efterrätten. Som M var bas för. Och den blev utsökt; vit chokladkladdkaka med färska hallon i kompis med små mörka kladdkakepyramider, vaniljglass och slät hallonsås. M är ett geni.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida