onsdag 7 maj 2008

Tonfiskröran igår

Jag har verkligen lärt mig att hata Arlas Gourmet-crème fraiche med saffran och tomat. Har ätit den för mycket. Så jag valde bort vårt standardrecept (som i och för sig är väldigt gott men som har gått lite för ofta på repeat) och satsade på en variant i stället. Det blev lysande gott. Började med att skålla tre tomater. Skalade dem och gjorde samma sak med en morot och en palsternacka. Hackade dessa och även en halv gul lök samt en vitlöksklyfta. Fräste därefter upp rotfrukterna och löken i olivolja utan att låta det få färg. På med grovhackade tomaterna och en slurk vatten för att låta det puttra under lock efter tillsats av en tesked hummerfond och en sprutt med tomatpuré i 5-10 minuter. För att inte ungarna skulle ha en chans att plocka bort de nyttiga grönsakerna körde jag alltihop till puré med stavmixern. Hällde sedan i 1 dl matlagningsgrädde och lät det puttra på medan jag kryddade med en gnutta salt samt vitpeppar och basilika för att avsluta med att gaffla ner en burk tonfisk som jag pressat allt vatten ur. Nej...glömde! Jag hade även i en liten finriven vitlöksklyfta precis innan servering. Hur gott som helst tillsammans med fullkornsspaghetti och vitkålssallad!

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida