söndag 25 november 2007

Grannmiddag

Igår bjöd vi äntligen de mest gästfria grannar man kan tänka sig på gemensam middag. Tre familjer samsades i vår lilla matsal och jag bjöd på den egenkomponerade kycklinggrytan som blir så intensivt god, åtföljd av basmatiris, mango chutney (med ananas!), Naan-bröd och en schysst grönsallad med rostade pistaschnötter och rödlök som topping. Och så den goda dressingen förstås. En mycket trevlig kväll med en tvärnöjd småkille på dryga ett år som åt tre portioner av min indiskt inspirerade rätt. Mamma hans berättade att det ska jag ta som ett bevis på att jag lyckats laga god mat - killen är tydligen redan en gourmet, trots sina unga år.

Efterrätts-M gjorde sedan sin f-a-n-t-a-s-t-i-s-k-a chokladsås som vi avnjöt till vaniljglass.

Innan middagen bjöd jag på en ruggigt god drink med julvibbar. Vän av ordning kanske minns att jag i augusti langade i en kanelstång och kardemummakärnor i lite vodka och planerade resultatet tillsammans med äppeljuice? I oktober skördade jag spriten på sina hårdvaror och har sedan låtit den stå att vänta på rätt tillfälle. Igår inträffade det rätta tillfället. Blandade den brunfärgade och sköndoftande spriten (ca 25 cl) med två-tre teskedar florsocker och en liter Tropicana äppeljuice (Kiviks har straffat ut sig - det började växa grejer i flaskan, huga). Blanda blanda och upp i glas med några pudringar av malen kanel on top. Sensationellt gott och en drink som jag bestämt mig för att kalla Enskede Christmas Bash. Låter lite klatschigt och kul, n´est-ce pas? Jag är ett geni.

Etiketter:

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida