måndag 4 februari 2008

Nu har jag hittat dom

Isterbanden från Örserum. Jag skrev ju i augusti att Örserumsrackarna överträffats av Abrahamssons. Men ska sanningen fram så var det ett väldigt långt tidsspann mellan ätandet av de två produkterna, så det kan vara en viss osäkerhetsfaktor inbakad i det hela. Och jag har väl inte känt att jag har vägarna förbi Örserum nuförtiden så att ett ovetenskapligt test går att exekvera. Men idag, när jag i Hötorgshallen stod och tuggade på en av de där ljuvliga turkiska hamburgarna, visade det sig att jag hade slagit läger vid Bondens Matbod. Jag slog mig i slang med den fryntlige föreståndaren och fick bland annat veta att gåsägg blir det en utsökt sockerkaka av, att kalkonägg är underbara att steka och till slut slog jag även till på en lökkorv från Strömsund, inspirerad av Jens Linders inlägg i ärendet på Taffel för ett tag sedan. När jag väl stod där föll min blick på isterbanden. "Smålands bästa" påstod min trevlige vägledare på andra sidan disken. "Nänä", sa jag, "de kommer från Örserum". Insåg samtidigt att jag inte frågat honom om var just dessa kom ifrån. Så han kunde vänligt leende upplysa mig om att det var just Hugos från Örserum.

Jag är glad.

Etiketter:

4 kommentarer:

Blogger Sara sa...

Jag vill ha tag i en medvurst som jag åt när jag bodde i Gränna. Jag har för mej att den var gjord i Örserum.

4 februari 2008 kl. 23:40  
Blogger Bosse sa...

Kanske värt att kolla upp på Bondens?

5 februari 2008 kl. 07:19  
Blogger Sara sa...

Ja, hade jag väl kunnat göra, om det inte legat 60 mil bort från där jag bor.

5 februari 2008 kl. 13:55  
Blogger Bosse sa...

Jag kom på den aspekten precis lite försent...därför mitt nästa inlägg!

5 februari 2008 kl. 16:24  

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida